Riftforce

Riftforce

Review door Gerben & Tijmen

RIFTFORCE

De wereld is veranderd door een Rift waardoor er enorme natuurkrachten zijn vrijgekomen. Twee partijen zijn er nu op uit om de Riftforces te beheersen.

Het spel begint met het samenstellen van de teams door het kiezen van magiërkaarten. In totaal zijn er 10 van deze kaarten en allemaal hebben zij een unieke eigenschap. De kaarten worden geschud en beide spelers krijgen er blind 1 gedeeld, ook verdwijnt er nog een magiër in de doos. Nu kiezen de spelers uit de resterende 7 kaarten om en om een magiër tot dat zij een team van 4 magiërs hebben. Het spel kan nu verder worden opgezet.

Van links naar rechts worden nu eerst de 5 locatiekaarten geplaatst met daarnaast de 2 kaarten die het scorespoor vormen. Aan weerszijden van het scorespoor komen de 8 magiërkaarten te liggen. De rij wordt afgesloten met de overzichtskaarten van de drie verschillende acties die een speler in zijn beurt kan doen. (tekst gaat verder onder de foto’s)

Voorbeeld van een spelopzet. De vier magiërs per speler, het scorespoor en bovenaan de overzichtskaarten.
De rift bestaande uit 5 locatie(kaarten) Spelers spelen hun elementkaarten aan hun zijde.

Op basis van de gekozen magiërs worden nu de elementkaarten verdeeld. Magiërs en elementkaarten vormen samen een gilde. Elk gilde heeft 9 elementkaarten: 4x een vijf, 3x een zes en 2x een zeven. De waarde van deze kaarten is het aantal gezondheidspunten dat een kaart heeft als hij wordt aangevallen. Opgeteld heeft een speler nu 36 kaarten die goed geschud moeten worden en de trekstapel vormen.

De 10 verschillende elementen

Het spel kan nu echt beginnen en er worden 7 kaarten op handen genomen. Nu kan er gekozen worden uit drie acties, een per beurt.
Actie A. Kaarten spelen
Speel tot 3 van je handkaarten van het zelfde gilde, of hetzelfde getal. Je mag de kaarten allemaal op dezelfde locatie plaatsen of op aangrenzende locaties. In het laatste geval mag je per locatie maar 1 kaart plaatsen.
Actie B. Activeren
Als je kaarten gaat activeren leg je een handkaart af. Je mag nu tot 3 kaarten activeren van dezelfde gilde of hetzelfde getal. De volgorde waarin je kaarten activeert staat je vrij. Per geactiveerde kaart kijk je nu naar de kracht van de bijbehorende magiër. Dit heeft altijd te maken met het doen van schade van kaarten aan de andere zijde van de locatie (of aangrenzende locaties). Bij het vuurgilde is dit bijvoorbeeld: Doe 3 schade aan de eerste vijand op deze locatie. De eerste bondgenoot na deze kaart ontvangt 1 schade. Dit is waar het spel echt begint te schitteren. Door de krachten van je magiërs te bundelen kun je de elementkaarten aan de andere zijde van de rift schade toebrengen en verslaan. Een kaart is verslagen als hij schade heeft opgelopen die gelijk aan of hoger is dan zijn waarde. Als een kaart schade krijgt wordt dit aangeduid door het leggen van schadefiches. Een verslagen elementkaart levert 1 punt op.

De schadefiches


Actie C. Controleren en pakken
Dit is een niet te onderschatten onderdeel van het spel en waar de makers een originele twist geven aan het pakken van kaarten. Als je deze actie kiest, die je alleen mag doen als je minder dan 7 handkaarten hebt, vul je je hand aan tot de limiet. Echter krijg je een punt voor elke locatie die jij controleert. Dit zijn locaties waar alleen jij een kaart hebt liggen. Weet je dit goed te timen kan je hier misschien wel 2 a 3 punten scoren en dat is heel veel op de benodigde 12.

Overzicht van het speelveld met de trek- en aflegstapels aan de linkerzijde

Oordeel
Eerlijk is eerlijk, het thema sprak ons niet direct aan, maar doordat het spel qua mechanismen zo goed in elkaar zit heeft het echt verrast! Het leuke aan Riftforce zijn de verschillende magiërs die allemaal een unieke eigenschap hebben. Deze magiërs heb je nodig om je tegenstander te verslaan. Je zal in dit spel dus niet alleen op je eigen kaarten moeten letten, maar ook op die van de tegenstander. De tactische keuzes maken dit spel echt leuk! Daarnaast zijn de regels zo uitgelegd en staan de speciale krachten beknopt maar heel duidelijk op de magiërkaarten beschreven. Het spel opzetten is eenvoudig en helpt enorm bij een overzichtelijke gameplay. Het sorteren van de kaarten na het einde is een werkje maar dat doen we graag om snel nog een keer te spelen. Dit spel is er echt een in het rijtje ‘easy to learn, hard to master’. Riftforce is voor ons de verrassing van het jaar. Een strategisch 2-speler spel waarbij je elkaar keer op keer wil uitdagen.

Dit spel kun je binnenkort aanschaffen bij White Goblin Games
Adviesprijs EUR: 19,95,=

Inhoud van de doos
– 110 speelkaarten
– 10 gildes bestaande uit 1 magiër en 9 elementkaarten
– 5 locatiekaarten
– 2 scorespoorkaarten
– 3 overzichtskaarten
– 25 schadefices (dubbel bedrukt met een 1 en een 3)
– 2 riftforcefices (scoremarkers)
– 1 Startspelerfiche