Interview met Elwin klappe

Interview met Elwin klappe

Interview door Tijmen

Clash of the Ardennes – Designer interview

Het is 13:00 als ik aanbel bij Elwin Klappe in Dalfsen. De spelontwerper heeft net op Kickstarter zijn spel Clash of the Ardennes gelanceerd. Twee dagen eerder had mijn moeder een artikel doorgestuurd uit het plaatselijke sufferdje over Elwin en zijn spel en zodoende kwam ik erachter hij Dalfsen in woont. Aangezien dat naast Zwolle ligt leek het mij heel leuk om het spel met hemzelf te spelen en te vragen hoe het tot stand is gekomen.

Lachend doet Elwin de deur open en bied mij gelijk een kop koffie aan. Op de keukentafel ligt het strijdveld al te wachten maar zover is het nog niet. Er is een leuke klik en we praten uitgebreid over waar we vandaan komen en het werk dat we doen. Elwin verteld dat hij een achtergrond heeft in grafisch design, daar zijn ei niet kwijt kon en op een vakantiepark ging werken. Inmiddels doet hij weer iets volledig anders en is hij teamleider bij een sociale werkplaats en begeleidt hij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Heel rustig gaat het gesprek nu richting zijn spel. Zn ogen beginnen te schitteren als we het erover hebben en uit alles blijkt dat dit een passieproject is. Als Elwin 10 jaar geleden op vakantie is in Kroatië ziet hij veel kastelen en opeens knalt een idee zijn hoofd in. Voor de tent begint hij te schetsen. Het wordt een spel en heeft een thema met ridders. Elwin verteld dat het niet veel afwijkt van wat er nu tussen ons in op tafel ligt.

In Clash of the Ardennes gaan 2 spelers met elkaar de strijd aan en wordt de slag om Ardennen nagespeeld. Een speler speelt als de Geallieerden en de andere speler speelt als het Duitse leger. Het thema is veranderd sinds het allereerste begin. Elwin geeft aan dat dit een onderwerp is waar hij veel meer interesse in heeft en hem veel meer aansprak dan ridders. De bekende serie Band of Brothers heeft er misschien wel het meest aan bijgedragen dat deze slag specifiek is uitgekozen voor zijn spel.

Vanaf het allereerste begin 10 jaar geleden heeft Elwin vrijwel alles in eigen beheer gedaan. Zelf contact gelegd met de tekenaar die verantwoordelijk is voor al het artwork, maar ook met de voice-over van de video die ze voor de lancering maakte. Belangrijker was het natuurlijk om het spel van digitale tekeningen daadwerkelijk geproduceerd te krijgen. Nu pakt Elwin het vurenhouten, prachtig gegraveerde, pakket erbij die de hele tijd al op tafel lag. Het is de eerste versie van Clash. Het is een soort houten map die opengeklapt het speelbord met de speelstukken vormt. ‘’Deze versie vind ik eigenlijk veel mooier maar de productiekosten zijn veel te hoog, wel EUR 150, =’’. Het is inderdaad een prachtige versie waarbij het pure spel misschien wat overzichtelijker is maar het thema minder tot uiting komt.

De eerste versie van Clash of the Ardennes

Elwin is begonnen mij het spel uit te leggen. De regels zijn overzichtelijk maar hoe je ze toepast daar ligt de uitdaging. Hij geeft aan dat hij eigenlijk zelf niet eens heel veel moderne bordspellen speelt. Zijn inspiratie komt vooral voort uit de spellen die hij vroeger al helemaal geweldig vond. Zo zijn Risk en Stratego belangrijke inspiratiebronnen geweest. De missiekaarten en de duidelijke regels welke troepen andere verslaan verwijzen hiernaar.

Ik beleef echt veel plezier aan het spel en ik begrijp dat het spel zo snel ‘funded’ was op kickstarter. Dit houdt in dat het doel om in productie te gaan is gehaald. Als ik hierover begin vraag ik of hij nu uit de kosten is, Elwin moet er een beetje om lachen. Uit de kosten ga ik nooit meer komen vertelt hij. Er zijn in het voortraject en bij de eerste versie al zoveel kosten gemaakt en die maak ik ook niet goed als ik 1000 stuks weet te verkopen. Het geeft aan hoe moeilijk het is om iets te verdienen aan een bordspel. Elwin licht dit wat verder toe. Alle tekeningen moeten worden gemaakt, al de tijd die ik erin heb gestoken maar vooral het produceren van de prototypes. Daarnaast gaat er ook veel budget zitten in het deel waar hij wel ondersteuning kreeg. Het gaat hier om de partij die hielp de kickstartercampagne op te zetten maar ook zijn marketing regelt. Natuurlijk vraag ik hem of hij dan nooit heeft willen opgeven. Hij verwijst naar zijn vrouw die, als hij het ooit even niet meer zag zitten, een schop onder zijn kont gaf. Maar dat ze er ook was en meer met kinderen deed als hij boven op zijn werkkamer aan het project moest werken. Hij vult aan dat Sabine ook verantwoordelijk is voor de montage van de video die prominent op de kickstarterpagina staat. Het is duidelijk dat zij erg belangrijk is geweest in dit indrukwekkende project.

Ons spel komt tot een climax. Ondanks dat Elwin mij van tips bleef voorzien (en af en toe matste) komt hij er niet onderuit mijn eerste ervaring met Clash of the Ardennes te winnen. De timing kon niet beter want het is het moment dat zijn vrouw weer thuiskomt met hun 2 jonge dochters. Ze waren even naar opa en oma geweest om ons rustig te kunnen laten spelen. We kletsen nog even na en ik schiet nog snel een paar foto’s van Elwin met zijn spel. In de autorit terug naar Zwolle denk ik er vooral aan hoe knap ik het vind dat iemand dit helemaal zelf heeft kunnen verzinnen.

Clash of the Ardennes kun je nog maar een week backen op Kickstarter dus wees er snel bij. Het is een erg sterk spel en visueel zeer aantrekkelijk.  Lees hier onze review.

De speelstukken van de Duitse troepen