MOJO een verraderlijk tactisch spel voor gelukszoekers
Review door Tijmen
👥 2-8 (8+) ⚙️ Handmanagement⏳20 minuten
Mojo betekent zoiets als ‘op onverklaarbare wijze geluk hebben’. En dat geluk heb je zeker nodig om dit spel te winnen, maar alleen als je het combineert met slim spelen. Mojo is een snel kaartspel voor 2-8 spelers, en dit is onze review.
Kort speloverzicht
De regels van het spel zijn eenvoudig en snel uit te leggen. Elke speler ontvangt kaarten met waarden variërend van 0 tot 12. Hoe hoger de waarde, hoe vaker de kaart voorkomt. Het doel is om de kaarten uit je hand te spelen totdat je er 3 of minder over hebt en zo de MOJO-fase te activeren. Je speelt kaarten weg door ze in jouw beurt op de aflegstapel te leggen. Als jouw kaart lager is dan die op tafel, is de volgende speler aan de beurt. Is jouw kaart hoger, dan pak je een kaart van de trekstapel. Heeft jouw kaart dezelfde waarde als die op tafel, dan mag je nog een kaart spelen. Met een beetje geluk kun je zo veel kaarten kwijtraken.
Wanneer iemand na zijn beurt 3 kaarten of minder over heeft, start de MOJO-fase. De speler legt zijn kaarten gesloten op tafel, ontvangt de MOJO-kaart en het spel gaat verder. Als de beurt weer bij de MOJO-speler komt, draait hij een kaart open en eindigt de ronde wanneer dit de laatste kaart was. Het is dan tijd voor de puntentelling: iedereen krijgt strafpunten voor de waardes van niet gespeelde kaarten. Een verraderlijk element is dat groepjes van opeenvolgende getallen dezelfde kleur hebben. Je krijgt alleen strafpunten voor elke hoogste kaart van een kleur die je hebt. Als de speler met de MOJO-kaart de minste punten heeft, vervallen alle strafpunten. Heeft iemand anders echter een lagere score, dan wordt de MOJO-kaart omgedraaid naar de +10 kant. De speler behoudt zijn punten en moet daar 10 strafpunten bij optellen. Het spel eindigt wanneer iemand aan het einde van een ronde boven de 50 punten komt, en de speler met de laagste score wint.
Onze mening
Dit spel zou niet zo verslavend mogen zijn. Het spelidee is natuurlijk heel eenvoudig en in basis weinig origineel: kaarten wegspelen. De MOJO-fase zorgt echter voor een enorm leuke twist. Bij drie kaarten of minder moet je jouw kaarten neerleggen en dit balanceren zorgt voor een enorm verraderlijke dynamiek. Speel je te gretig kaarten weg, dan heb je waarschijnlijk nog te veel punten op handen waar iemand onder kan duiken. Aan de andere kant kun je ook te lang wachten en gokken op dubbele kaarten, om dan met meer kaarten in handen te blijven zitten dan je weg kunt spelen als iemand anders de MOJO-fase activeert. Dit zorgt ervoor dat er veel meer tactiek in het spel zit dan je op het eerste gezicht zou verwachten, en daarmee voor een hoge herspeelbaarheidsfactor.
Ja, je hebt geluk nodig bij dit spel, want de kaarten die je gedeeld krijgt moeten meezitten. Maar het managen hiervan en het beperken van je verlies bij een slechte hand maken allemaal onderdeel uit van een winnende strategie.
Wat vonden we minder leuk? De handleiding blinkt niet uit in duidelijkheid en het doosje is veel groter dan nodig.
Lijkt dit spel je wat? Kijk dan ook eens naar 5 Torens en 7 Rounds.
Koop Mojo als:
- Je een verslavend spel zoekt waarbij je geluk en tactiek moet balanceren
Vermijd Mojo als
- Je niet houdt van spellen waar geluk of onverwachte elementen je tactiek verstoren
Reviewexemplaar