Candy Lab- review

Candy Lab- review

Review door Tijmen

👥2-4 (8+) ⚙️ Take That!⏳ 15 minuten

Wie heeft er niet van gedroomd… Werken in een snoepfabriek en eten tot dat je geen pap meer kan zeggen. In het spel Candy Lab ga je aan de slag aan de lopende band om zoveel mogelijk zuurstokken te pakken te krijgen. Terwijl je dat doet probeer je gelijk je tegenstanders zoveel mogelijk dwars te zitten. Als je dacht dat iedereen lief en aardig voor elkaar is in de snoepfabriek, nou dan heb je het goed mis.

Opdrachtkaarten kun je vervullen om zuurstokken te pakken

Kort speloverzicht
Op tafel ligt een hele rij met gekleurde staafjes in willekeurige volgorde. Dit stelt de lopende band voor die gevuld is met zuurstokken. De zuurstokken komen in 3 kleuren en hierop staan symbolen (later meer hierover) en een puntenwaarde. Elke speler krijgt een hand met kaarten, de orders die je kan vervullen. Elkaar afwisselend mogen spelers in een beurt 1 van 3 acties uitvoeren. De eerste is om een orderkaart te vervullen. Op de kaart staan de zuurstokken die je wilt pakken. Om deze te mogen pakken moeten ze op de lopende band naast elkaar liggen zoals weergegeven op orderkaart. Nu mag je de zuurstokken uit de rij nemen en kijk je naar de symbolen die erop staan. Deze symbolen verwijzen naar acties waarmee jij je tegenstrevers flink kan dwarszitten. Zo mag je een orderkaart uit hun hand nemen of zon vervulde kaart bij ze verwijderen. Heb je alle acties afgehandeld dan schuif je de zuurstokken weer tegen elkaar en is de volgende speler aan de beurt. Deze kan ook een orderkaart afhandelen of de tweede actie uitvoeren namelijk verdiende zuurstokken inruilen voor orderkaarten als hij deze niet meer op handen had. De derde actie is een orderkaart nemen van de trekstapel maar dat doe je alleen als je de eerste 2 acties niet uit kan voeren. Omdat er steeds minder zuurstokken op de lopende band liggen wordt het naarmate het spel vordert lastiger om de orders te vervullen. Je moet dus handig vooruitdenken welke kaarten je eerst wilt uitvoeren. De lopende band stopt als er geen zuurstokken meer op liggen of wanneer de laatste orderkaart genomen wordt. Punten scoor je voor afgeronde orderkaarten en de punten die vermeld staan op de zuurstokken. Alle punten worden nu opgeteld en de winnaar is uiteraard de speler met de hoogste score.

De lopende band met zuurstokken. Eronder een orderkaart die uitgevoerd kan worden

Onze mening
Wij kunnen er niets aan doen maar als wij elkaar kunnen pesten in een spel dan grijpen we onze kans. Dit is dus wel een onderdeel dat je moet liggen maar eerlijk, het is goed uitgevoerd in Candy Lab. Het meegeleverde regelboek is duidelijk en zorgt ervoor dat je snel aan de slag kan. De meegeleverde componenten verraste deze zoetekauwen positief wan die zien er mooi uit. De zuurstokken zijn gewoon mooi en de kaarten lekker stevig. De balans in de puntenwaarde op de orderkaarten en het aantal zuurstokken dat je daarvoor mag pakken is goed. Een orderkaart van 1 punt levert 3 zuurstokken op waardoor je allemaal fijne (gemene) acties mag uitvoeren. Speel je een orderkaart van 3 punten, dan mag je maar 1 zuurstok nemen. Daarbij staat het spel ook nog eens bol van de interactie met elkaar. Dus vind je dat belangrijk bij een gezelschapspel krijgt Candy Lab hier zeker een vinkje. Een potje duurt maar een kwartier en is ook nog eens snel op tafel gelegd.

Zoek je een spel met veel interactie, eenvoudige regels en waarbij je elkaar lekker dwars kan zitten is Candy Lab een aanrader.

Dit spel is als reviewexemplaar aan ons beschikbaar gesteld.

De speler die de laatste zuurstok weet te pakken krijgt deze gouden zuurstok voor 3 bonuspunten