Bellum Magica
Review door Tijmen
MUHAHAHAHA buig voor mij onderdanen! Ik ben de boosaardigste landheer van allemaal en mijn kasteel heeft de meeste boosaardige wezens in dienst.
Bellum Magica is een spel voor 2-5 spelers die de gemene kasteelheren zijn. Iedereen probeert zoveel mogelijk (zeer) boosaardige wezens te werven want die zorgen voor meer inkomsten of meer aanvalskracht. Het uiteindelijke doel is om 10 schatkisten te verzamelen. De speler die dan de meeste punten heeft wint.
Het spel begint
Iedere speler krijgt een kasteelbord met daarop, in mooi kleurrijk artwork, een kasteelheer. De kasteelborden verschillen qua eigenschappen net iets van elkaar. Ook krijgen de spelers 2 kobalden (wezens) die aan dezelfde of verschillende zijdes van het bord geplaatst moeten worden (zie foto onder deze alinea). Aan de linkerkant van het kasteelbord staan grondstoffen en aan de rechterkant staat de aanvalskracht afgebeeld. Nu kun je per dobbelsteenzijde zien welke inkomsten en aanvalskracht je bij de corresponderende dobbelsteenworp ontvangt. Omdat je in de loop van het spel meer en meer gemene wezens gaat werven wordt je kasteel elke ronde sterker.
De dag begint
Elk spel bestaat uit meerdere ronden, dagen, totdat een speler 10 schatkisten in zijn bezit heeft. Elke dag bestaat uit zes fases.
1. Kies een actieve bende. De startspeler van de dag mag dobbelen. Is hij tevreden dan doet hij niets maar gedurende het spel kan kan je ook fiches verdienen die je kan inzetten om opnieuw te dobbelen. Maar ook de andere spelers kunnen zorgen dat er opnieuw gedobbeld wordt. Zetten zij 1 van hun biertonnen in dan dwingen ze de startspeler om opnieuw te dobbelen. Dit zorgt voor veel interactie en hilariteit. Is iedereen tevreden of kan niemand er meer voor zorgen dat er opnieuw gedobbeld wordt gaan we naar fase 2.
2. Zamel goederen in. Iedereen kijkt nu aan zijn linkerzijde wat zijn inkomen is bij de gedobbelde worp. Je mag het corresponderende aantal voedseltokens nemen. Deze actie wordt dus beter naarmate er meer wezens zijn ingehuurd.
3. Roep de verkenners terug. Aan de linkerzijde van de kasteelkaart en de kaarten van de wezens zijn ook schatkaarten afgebeeld. De speler met de meeste schatkaarten verdient een zilveren schatkist en bij een gelijke stand een houten. Er zijn 3 soorten schatkisten: Hout, zilver en goud. De schatkisten hebben achterop een getal en zo is het getal bij een gouden schatkist hoger dan bij een houten. Je mag de getallen bekijken als je een schatkist krijgt maar laat dit niet aan je tegenstanders zien.
4. Val aan. Op tafel liggen ook kaarten en deze stellen het koninkrijk van de mensen voor. Er is een taveerne, boerderijen, dorpen en er zijn steden en deze zijn oplopend in verdedigingskracht. Hoe lastiger het is om een kaart te verslaan des te beter de buit. Maar spelers kunnen ook kiezen elkaar aan te vallen. Voldoe je aan de voorwaarden dan mag je een willekeurige schatkist bij je tegenstander stelen.
5. Werf wezens aan. Heb je in fase 2 en/of 4 genoeg inkomsten verzameld dan kan je deze inruilen om wezens in te huren. Je gaat gelijk bepalen aan welke zijde van je kasteel je ze legt. Sommige wezens geven ook nog een extra voordeel zoals een opnieuw dobbelen fiche of een schildje om je kasteel sterker te maken.
6. Einde van een spelronde. Alle voorbereidingen voor een nieuwe dag worden getroffen zoals het doorgeven van de dobbelsteen aan de nieuwe startspeler.
Componenten
We moeten onze complimenten geven voor de componenten. Allereerst heeft de doos een inlay waar alles geordend in kan worden opgeborgen. Daarnaast zijn alle inkomsten tokens van een mooie kwaliteit en in meerdere kleuren, dit draagt echt bij aan de beleving van het spel. De kaarten van de gemene wezens en de kasteelkaarten hebben artwork dat er echt uit knalt omdat het heerlijk kleurrijk is. Wij vinden het erg mooi. Hieronder een aantal foto’s van de componenten en daarna volgt onze conclusie.
Bellum Magica is ons erg goed bevallen. Het is een luchtig spel dat je binnen 5 minuten kan uitleggen aan nieuwe spelers. Ook de opzet tijd is een pluspunt want die is namelijk erg kort. Dit is vooral te danken aan de handige inlay waar wij erg gelukkig van worden. De regels zijn duidelijk en de gameplay is lekker vlot. Wat wel het vermelden waard is, is dat het best een gepriegel is om je kaarten goed aan te leggen. Dit is overigens niet heel storend.
Wat we graag nog extra benadrukken is de productiewaarde van de de componenten. De resource tokens zien er super uit en verhogen het speelplezier. Zoek je een gezellig spel met voldoende interactie maar waar je niet elke beurt heel hard hoeft na te denken dan is dit een hele interessante. Wij hebben al heel wat gelachen en ik kan niet wachten op het volgende potje.
Spel vriendelijk beschikbaar gesteld door de uitgever. Dit heeft onze mening niet beïnvloed.