Tiwanaku

Review door Tijmen
👥 1-4 (14+) ⚙️ Deductie, grid movement⏳60 minuten
Tiwanaku was een stad die werd opgericht omdat haar bevolking opzoek was naar vruchtbare grond. Het bevond zich in de zuidelijke helft van het latere Incarijk wat nu Peru is.
In het gelijknamige bordspel ga jij op zoek naar vruchtbare terreinen om gewassen te planten. Hierbij moet je respect hebben voor de regels van moedertje aarde: Pachamama.


Kort speloverzicht
Tiwanaku is een echt deductiespel en bij dit type spellen gebruik je logica om de oplossing van een puzzel te vinden. Tiwanaku is gebasseerd op de zogenaamde ‘Tectonic puzzel’. Het principe van een tectonic puzzel is relatief eenvoudig. Een tectonic puzzel heeft een grid dat is opgedeeld in gebieden van een tot en met vijf vakjes. In die vakjes moeten vervolgens cijfers worden geplaatst. Wanneer het gebied bestaat uit één vakje, komt er het cijfer 1 in te staan. Een blok van twee vakjes krijgt de cijfers 1 en 2; in een blok van drie vakjes moeten de cijfers 1, 2 en 3 komen, etcetera. De bedoeling is om het grid zo in te vullen, dat vakjes met dezelfde cijfers elkaar niet raken, ook niet schuin. Bordspeldesigner Olivier Grégoire heeft slim verder gebouwd op dit principe. Op het centrale speelbord moet jij als speler 2 dingen doen: Gebieden ontdekken en hierop gewassen plaatsen. De gebieden worden gevormd met de 4 verschillende soorten terreintegels modder, zand, gras en rots. De 5 verschillende gewassen bevatten de cijfers 1-5. verder volg je plaatsingregels zoals hierboven beschreven.
De doos bevat 20 ‘Scenario schijven’ die aangeven hoe je een spel opzet. Net als in andere type spellen zoals Sudoku krijg je zodoende al een beetje informatie. In een beurt moet je expoloreren of voorspellen. Bij de exploreeractie mag je 1 van je (Quechua) pionnen over het grid bewegen en hierbij eindig jij je je beweging op een leeg veld. Nu ga je met hulp van het Pachama wiel kijken welk type terreintegel je hebt ontdekt. Met deze actie scoor je altijd 1 punt maar doe je dit slim kun je tot 4 punten scoren. De voorspelactie werkt net iets anders. Voorspellen kun je doen als jouw pion zich op een reeds ontdekte terreintegel staat. Door gebruik van logica en volgens de regels van de tectonic puzzel moet je aangeven welk gewas (waarde 1-5) moet liggen op die locatie. Je controleert het ook nu weer met het Pachamama wiel en heb je het goed, dan scoor je punten gelijk aan de waarde van dat type gewas. Het spel eindigt wanneer alle gebieden zijn ontdekt en de winnaar is de speler met de meeste punten.


Onze mening
Tiwanaku komt in een prachtige doos en de componenten hebben een mooie kwaliteit. Vooral het Pachamama wiel is prachtig en de werking ervan indrukwekkend. De scenario schijven zijn dubbelzijdig. De ene kant gebruik je voor de opzet van een potje en daarna schuif je het in het Pachama wiel met de andere zijde naar boven. Op deze zijde staan de getallen 1-5 en symbolen van de 4 verschillende gebieden. Door de coördinaten aan de zijkant van het speelbord in te geven in het wiel kun je schuifjes openen om het juiste terrein of gewas te onthullen. Ik heb geen idee hoe dit wiskundig werkt maar wij vinden het vet.
De gameplay zelf vinden wij heel erg leuk. Wij houden van logica puzzels en dit in bordspelvorm, waarbij het ook competitief wordt, werkt erg goed. Daarbij zit er stiekem ook een vleugje van samenwerking in verwerkt omdat je natuurlijk beredeneerd op informatie die de andere spelers hebben ‘ontdekt’. Tiwanaku is een echte breinbreker wat ervoor zorgt dat je het spel wordt ingezogen en ook tijdens beurten van je tegenstander ben je continu bezig je volgende zet voor te bereiden. Wel ligt analysis paralysis op de loer waardoor beurten af en toe een behoorlijke tijd in beslag nemen. Dankzij de 25 verschillende scenario’s zit het qua herspeelbaarheid ook zeker goed. Helemaal omdat we er nu een aantal hebben gespeeld en ons de eerste echt niet kunnen herinneren.
- Koop Tiwanaku als je dol bent op deductie en (logica)puzzels
- Vermijd Tiwanku als dit type puzzel echt niet jouw ding is
Reviewexemplaar


