EXPEDITIONS review
Review door Tijmen
👥 1-5 (14+) ⚙️ Engine building, Worker placement⏳90 minuten
Scythe is één van de populairste bordspellen ooit. Na tal van uitbreidingen kwam even geleden de officiële opvolger uit: Expeditions. Dit keer geen koude oorlog waarbij jij je territorium gaat uitbreiden maar een compleet ander spel. Klim in je Mech en onderzoek het land.
Kort speloverzicht
We gaan terug naar het Siberië rond 1920. In een alternatieve tijdlijn is er een mysterieuze meteoriet op aarde neergestort. Wat de effecten hiervan zijn moet jij onderzoeken en daarom trek jij met je Mech (groot lopend voertuig) het land in.
In een beurt kun je 2 van 3 beschikbare acties doen: bewegen, een kaart spelen of een locatietegel activeren. Dit doe je om uiteindelijk 4 doelen te halen.
Als je beweegt is de kans groot dat je een nieuwe locatie ontdekt. Dit houdt in dat de tegel die je Mech betreedt wordt omgedraaid naar de open zijde. Elke locatietegel heeft ook een actie die je kan activeren. Dit houdt vaak in dat je een voordeel ontvangt. Het laatste dat je kan doen is een kaart spelen. Hier ligt het zwaartepunt van het spel. De speelkaarten komen in een aantal categorieën en kun je op verschillende manieren gebruiken. De essentie zit hem erin dat je kaarten wil verzamelen die een optimale synergie met elkaar hebben. Ze zorgen dat je extra acties kan doen en daarom meer inkomsten verdient. Weet iemand een vierde ster op het bord te plaatsen wordt de laatste ronde ingeluid en de punten geteld.
Onze mening
De belangrijkste boodschap die we kunnen meegeven is dat je geen spel moet verwachten die qua gameplay op z’n voorganger lijkt. Zoek je de spanning van continu dreigend conflict wat in Scythe zo prominent aanwezig is dan vind je die zeker niet in Expeditions. Sterker nog, dit spel kent geen interactie. Nu dit uit de weg is kunnen we echt onze mening geven.
Allereerst zit er een bom aan artwork in. Elke kaart en iedere tegel is een kunstwerkje op zich en hierdoor komt de wereld echt tot leven. De miniaturen van de Mechs zijn zoals je van deze uitgever mag verwachten van een heerlijk niveau. De locatietegels zijn een tik te groot en hetzelfde geldt voor de speeldoos die al het goeds herbergt. Voor wat het is, is Expeditions behoorlijk overgeproduceerd.
Het spel zelf wordt opgebouwd door een mix aan mechanismes die origineel worden gecombineerd. De kern is het slim combineren van verzamelde kaarten om inkomsten en extra acties te genereren. Deze kaarten zijn echter op verschillende manieren te gebruiken. Zo speel je ze rechts van een persoonlijk tableau om hun kracht te activeren maar schuif je ze onder of boven je tableau om doelstellingen te voltooien. Expeditions is in alles een optimalisatie puzzel en dat is iets wat ons erg ligt.
Mijn algehele gevoel na een handvol potten is heel positief. Gameplay is sterk maar niet uitzonderlijk. Echter zorgt de combinatie met de boeiende setting en een speelduur van circa 90 minuten dat ik deze doos graag uit mijn spellenkast trek om te spelen.
- Koop Expeditions als je houdt van spellen waar je naar een duidelijk doel werkt, je acties zo efficient mogelijk uitvoert en het artwork echt je ding is.
- Vermijd Expeditions wanneer jij interactie zoekt in de spellen die je speelt en niet al je beurten helemaal wil doordenken
Reviewexemplaar