Nederlands Verzet: Oranje Zal Overwinnen review

Nederlands Verzet: Oranje Zal Overwinnen review

Review door Tijmen

ūüĎ• 1-4 (14+) ‚öôÔłŹ Cooperatief, Pick-up and deliver‚Ź≥120 minuten¬†

Het begin van de maand mei is een periode van herdenken en vieren. We zijn dankbaar dat we in vrijheid mogen leven maar dat we dit kunnen vieren is niet vanzelfsprekend. De laatste periode dat onze vrijheid werd ontnomen was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nazi Duitsland bezet Nederland en de rest van Europa. In het bordspel Oranje Zal Overwinnen (OZO) kruip je in de huid van de Nederlanders die er genoeg van hadden. Zij sloten zich aan bij Het Verzet, vastbesloten om iets aan de situatie te doen.  

 

Het speelbord

Kort speloverzicht
‚Äė‚ÄôNederlands Verzet: Oranje Zal Overwinnen! is een co√∂peratief spel met verschillende scenario‚Äôs over het geweldloze Nederlandse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jij bent √©√©n van deze verzetsstrijders”. OZO is een co√∂peratief bordspel en dat betekent dat alle spelers samenwerken om de invloed van de verzetsgroep vergroten door opdrachten te behalen. Centraal op tafel ligt het speelbord, een bovenaanzicht van stad en platteland. Afhankelijk van het scenario dat je speelt worden er locatietegels op het speelbord gelegd die je gaat bezoeken. De volle speeldoos bevat namelijk 4 scenario‚Äôs in verschillende moeilijkheidsgraden. Elk scenario heeft een ander verhaal met andere doelen, maar ook met wisselend speelmateriaal. ¬†

Iedere speler kiest aan het begin van het spel een karakter. Deze mensen hebben echt bestaan, deelgenomen aan het verzet en hun verhalen vind je uitgebreid in het regelboek. Je krijgt bij je karakter ook 3 actiekaarten waarmee je iedere ronde verschillende acties kan uitvoeren. Scenariodoelen bestaan vaak uit het lokaliseren en verplaatsen van mensen en voorwerpen over het speelbord. Hierbij wil je agenten en soldaten ontwijken want je wil niet worden ontmaskerd als verzetslid. Kruis je toch het pad met √©√©n van deze bezetters dan moet je een ‚ÄėHALT-kaart‚Äô trekken.¬† Hierop staat een verhalende tekst gevolgd door een lastige keuze die je moet maken.¬† Het is √©√©n van de manieren waarop spelontwerper Marcel Kohler het spel weet te doordrenken met thematiek. ¬†

Een ronde eindigt als alle persoonlijke en gezamenlijke acties zijn uitgevoerd en ook de patrouille kaarten zijn afgehandeld. Met de start van een nieuwe ronde krijgt iedereen zijn actiekaarten terug. Je werkt verder aan het halen van jullie doelen en lukt dit dan win je het scenario. Het spel is verloren wanneer er geen moraal meer is ,of, één van de spelers zijn volledige alibi kwijt is.  

Onze mening
Oorlog is een zwaar thema en ligt daarmee lastig in de bordspelwereld. Veel van de bestaande spellen met dit thema richten zich dan ook op het naspelen van veldslagen. Met een uitgebreide interesse voor WOII heb ik hier geen probleem mee maar ik begrijp de andere kant ook heel goed. Wat OZO interessant maakt is dat het hier gaat om het geweldloze verzet. Geen moord en doodslag maar doelen halen onder de continue dreiging van het gevaar dat de bezetter brengt.  

Aan de andere kant denk ik dat dit thema ook een hele nieuwe doelgroep zou kunnen aanspreken en dat brengt me bij de Gameplay. OZO is namelijk geen eenvoudig spel. Het opzetten neemt behoorlijk wat tijd in beslag en er zijn behoorlijk veel regels die je moet volgen. Wat wij ook merkten na hier ruim de tijd voor te nemen is dat alles logisch is. Acties en handelingen vallen op hun plek het speeltempo gaat omhoog maar qua regels blijft het stevig. Het spel zelf lijkt gemaakt in de geest van games zoals Pandamic gecombineerd met het mechanisme pick-up and deliver. De opzichzelfstaande scenario‚Äôs zorgen daarbij voor de nodige variatie. Deze halen is overigens niet makkelijk. We dachten ‚Äėhet varkentje‚Äô met al onze bordspelervaring wel even te wassen maar dit mislukte jammerlijk. De volgende scenario‚Äôs kozen we dan ook maar voor de makkelijke zijde van het spelersbord. OZO biedt namelijk verschillende manieren om de uitdagingen die scenario‚Äôs je voor de voeten werpen te verhogen.¬†

Iedere pot van Oranje Zal Overwinnen is een ervaring. Een pittige uitdaging om je met je medespelers aan te wagen. Ik vind het echt geweldig hoe thematisch het spel is en het zorgt daarmee voor een prachtige manier om stil te staan bij deze zwarte bladzijde uit onze geschiedenis.   

  • Koop Oranje Zal Overwinnen als je sterke interesse hebt in de periode van WOII, van co√∂peratieve spellen houdt en uitgedaagd wil worden
  • Vermijd Oranje Zal Overwinnen als jij het thema oorlog liever niet terugziet in je bordspel maar wel weet dat je geen geweld toepast in dit spel.

Reviewexemplaar