Mainports


Mainports is de nieuwste (derde) uitgave in de serie Ports of Europe. Mainports is de meest veelzijdige. Na Rotterdam en Antwerpen is het nu de beurt aan Europa. In Mainports laat je schepen varen naar havens om goederen op te halen en in de juiste haven af te leveren (op basis van contracten). Als dat lukt levert het (veel) geld op. Met dit geld kun je investeren in brandstof (om te verplaatsen), nieuwe schepen (voor meer goederen) of technologie kaarten (voor upgrades op je schip of qua locatie). Het uiteindelijk doel is om het meeste geld te verzamelen na 20 voltooide contracten of als je €1 miljoen euro hebt verzameld. Je bepaalt dus zelf welk doel je kiest. Deze review gaat over de bordzijde Centraal Europa. De achterzijde van het bord is Groot Europa.
Elke speler start met 1 schip, 3 A-contracten, 3 brandstofkaarten en afhankelijk van het aantal speler minimaal € 100.000,-. Als je met 2 spelers speelt begin je met 2 schepen, € 150.000,-, 5 contracten (waarvan je er max 3 mag houden en 5 brandstofkaarten waarvan je zelf bepaald hoeveel je er wilt kopen.
Hoe werkt het spel? Je zet de pion van je eigen kleur op het Rondel en dat is direct je startpositie voor het spel. Als je aan de beurt bent mag je 1,2 of 3 stapjes zetten op het Rondel en voer je de bijbehorende actie uit. Je mag ook eenmalig per beurt een brandstofkaart inleveren voor 1 extra stap op het Rondel.
Welke acties zijn er te vinden op het Rondel?
- Contracten kiezen
- Fuel (brandstof) kopen
- Navigeren/Laden en lossen
- Dividend uitkeren
- Technologiekaarten kopen

- Contracten: Je hebt de keuze om 2 contracten uit het open aanbod te kiezen. Je mag ook 1-5 contracten vervangen voor nieuwe contracten, maar dan maar 1 contract kiezen. Het maximaal aantal contracten in je bezit is 3, tenzij je 2 of 3 schepen hebt. Voor elk extra schip mag je 1 contract extra houden. Dus maximaal 5 contracten bij 3 schepen.
Let op: Als je tijdens het spel van een contract af wil, moet je € 50.000,- betalen aan de bank vanwege contractbreuk. Dit geldt ook aan het einde van het spel, als je nog niet gestart bent met een contract. - Fuel (brandstof): Koop maximaal 5 brandstofkaarten uit het open aanbod of neem de goedkoopste brandstofkaart gratis mee of vervang alle brandstofkaarten en koop er maximaal 1. De brandstofkaarten hebben een cijfer (1-4) wat aangeeft hoeveel stappen een schip vooruit mag op het speelbord. De prijzen van de brandstofkaarten verschillen van € 10.000,- tot en met € 80.000,-.
- Navigeren/Laden en lossen: Vaar met je schip/schepen vooruit. Dit doe je door een brandstofkaart af te leggen en de waarde die wordt aangegeven op de brandstofkaart het schip vooruit te zetten. Je schip/schepen worden automatisch geladen met grondstof(fen) als je in een haven aankomt waarvan je een contract bezit.
Let op: Als je vaart met een leeg schip mag je 1 stap extra zetten. Uiteraard moet je altijd een brandstofkaart inleveren.
Let op: Je mag per schip maar 1 brandstofkaart inzetten.
Let op: Het aanleggen in een haven om grondstoffen te laden/lossen kost 1 extra stap. (Langs een haven varen kost geen extra stap omdat je daar niet hoeft aan te leggen).
Let op: Vaar je langs een Mainport of leg je aan in een Mainport, dan betaal je € 10.000,- havengeld aan de Mainport. Leg dit geld in de kas van de Mainport.
Let op: Als je een contract vervuld in een Mainport betaal je ook de standaard € 10.000,- havengeld en betaald de bank ditzelfde bedrag. Hierdoor komt er dus direct € 20.000,- in de kas van de Mainport.
Let op: In een vaargeul mag maar 1 schip liggen en in een haven mogen 2 schepen liggen. - Dividend uitkeren: Je ontvangt standaard € 10.000,- van de bank. Als éen van jouw schepen in een Mainport ligt ontvang je al het geld uit de kas van de Mainport.
- Technologie: Koop één technologiekaart voor het bedrag wat boven de technologiekaart staat of koop één nieuw schip voor € 70.000,-.
Let op: Zodra de marker op het contractenspoor de vakjes 4/8/12 vervang dan de trekstapel technologiekaarten van de lagere waarde + de meest linker technologiekaart. (Dus bij vakje 4 gaat trekstapel A uit het spel, bij vakje 8 trekstapel B en vakje 12 gaat C). Uitzondering is vakje 16 waarbij je alle openliggende technologiekaarten ook verwijderd uit het spel.
Het leuk van Mainports is dat er altijd actie is. Je mag maar 1 actie per beurt uitvoeren, dus ben je snel weer aan de beurt, waardoor er een goed tempo is het spel zit. Wat ons verrast zijn de technologiekaarten. Het is erg leuk om te zien dat deze kaarten je helpen meer geld te verdienen of zorgen dat je extra stappen kan varen. Er zitten zelfs kaarten in het spel waarbij je een sponsor hebt die de havenkosten op zich neemt.
Enige nadeel aan het spel vind ik persoonlijk de grondstoffen. Ze voegen weinig toe in mijn optiek. Uiteraard moet je de grondstoffen afleveren in de havens, maar doordat ze automatisch geladen worden, zit er weinig spanning in. Ik had het leuk gevonden om bij een ophaallocatie ergens op het bord de grondstoffen op te halen en die vervolgens bij de juiste haven af te leveren.
Kortom, Mainports is een tof spel met veel interactie waar je ongeveer 1,5 uur zoet mee bent! Hopelijk ben je net zo enthousiast als ons en wil je dit spel ook spelen.
https://thegamemaster.nl/nl/spellen-mainports.htm
https://www.thegamemaster.nl/nl/verkooppunten.htm
Je kunt het spel ook bestellen via bol.com