Earth

Earth

Review door Tijmen

👥 1-5 (10+) ⚙️ Tableau/ enginebuilding⏳60-90 minuten 

Earth is de nieuwe grote release van Geronimo Games. Nu we onze planeet steeds verder kapot maken is het fijn om met dit kaartspel een zo optimaal mogelijk ecosysteem op te bouwen. Plant bomen, struiken en planten en trek zo allerlei dieren aan om de meeste punten te scoren. Wij hebben inmiddels vele potjes achter de rug en dit is wat we ervan vinden.

 

Faunakaarten beschrijven de gedeelde doelen die spelers als eerste willen vervullen

Kort speloverzicht
In Earth gaat iedere speler een eigen eiland creëren en doet dit door tot 16 flora-kaarten te spelen. Er is een centraal bord en hier komen 4 doelkaarten, de fauna-kaarten. Deze doelen zijn voor iedereen gelijk en worden random geselecteerd uit een flinke stapel. Spelers kunnen in hun beurt 1 van 4 acties kiezen en hier heeft designer Maxime Tardif een leuke twist bedacht. Inactieve spelers mogen een afgezwakte versie uitvoeren van de actie die de actieve speler koos. Daarna mogen alle spelers kaarten activeren die een speciale eigenschap hebben die overeenkomt met de gekozen actie.

Ja ja ik begrijp het, een hele hoop termen maar wanneer je onderstaande afbeelding bekijkt wordt er vast een hoop duidelijk.  Doel hiervan is synergiën creëren tussen kaarten die je punten, grondstoffen of boomtoppen opleveren. Het spel eindigt wanneer een speler zijn 16e kaart speelt en iedereen evenveel beurten heeft gehad.

 

Bovenaanzicht van het tableau van een speler. Zie ook de gekleurde balken met kaarteigenschappen

Onze mening
Zelden wist een spel mijn waardering voor het spel zo te laten groeien als Earth. Mijn eerste potje liet me enigszins underwhelmed achter. Was dit het dan? Terwijl ik toch echt dacht dat dit spel bijna voor mijn smaak ontworpen was. Ik ben groot liefhebber van spellen waarbij je een tableau/grid opbouwt van kaarten die punten en/of voordelen opleveren en dan ook nog eens met dit thema. Het spel wist me niet te grijpen en ik kon mijn vinger er niet op leggen. Het voelde vooral heel droog en alsof ik excel aan het invullen was. Veel florakaarten hebben namelijk ‘als dit – dan dat’ eigenschappen. Voorbeeld: Scoor 5 punten per boomkaart die diagonaal grenst aan deze kaart. Het raakte me niet, NOG niet.

Elk nieuw potje wakkerde het vuurtje meer en meer aan. Na 5x spelen vond ik Earth opeens heel leuk maar had ik vooral het gevoel dat ik er nog echt niet handig in was en dat ik veel te leren had. Eindelijk begon het spel te ‘klikken’ en ging ik de ontelbare mogelijkheden zien die geboden worden om kaarten te combineren en hun voordelen te benutten. Het mechanisme waarbij bepaalde kaarten activeren wanneer wie dan ook aan tafel een actie kiest breekt het spel echt open waarbij je soms een domino-effect van voordelen kan creëren. En precies dit is voor mij herspeelbaarheid. Nog veel meer potjes verder ben ik heel veel gaan houden van Earth maar nog lang niet uitgekeken.  Het is voor mij persoonlijk in die zin de opvolger van Wingspan. Net als bij dat spel wisselen in Earth goede potjes zich af met sessies waarbij het net allemaal minder lekker loopt. Het is een trigger waar ik van hou en mij motiveert het opnieuw te spelen om het beter te doen.

 

  • Koop Earth als je heel goed gaat op engine- en tableaubuilding en niet schuw bent van iet wat droge optimalisatie goodness
  • Vermijd Earth als liefhebber bent van super thematische spellen zonder hele stijle leercurve

Reviewexemplaar