Cascadia Landmarks Review

Cascadia Landmarks Review

Review door Tijmen

👥 2-6 (8+) ⚙️ Tegelleggen, puzzelen⏳45 minuten

In deze eerste uitbreiding van Cascadia keren we terug het gebied dat je vindt in het noordwesten van de verenigde staten. Het gebied wordt in het westen ingesloten door de wateren van de Stille oceaan en in het oosten door de bergen van de Rocky Mounains.  Dankzij de uitbreiding kan het spel nu met 5 of 6 spelers gespeeld worden en voegen de ‘Landmarks’ en extra dierkaarten nieuwe manieren toe om punten te scoren.

Kort speloverzicht
Met deze uitbreiding blijft de basis van Cascadia blijft volledig intact. Nog steeds ga je de optimale puzzel te maken van leefgebiedtegels en dierfiches.

Met Landmarks worden er 3 modules toegevoegd die je al dan niet gecombineerd kan spelen. Allereerst zijn er extra leefgebiedtegels en dierfiches toegevoegd waardoor het mogelijk wordt om het spel met 5 of 6 te spelen. Het regelboek stelt hierbij ook een slimme manier voor om het spel te versnellen als je met dit spelersaantal speelt.

De tweede toevoeging zijn 15 nieuwe dierkaarten. Dit houdt in dat je van elk dier 3 nieuwe manier krijgt om ze te scoren.

Als laatste noemen we de Landmarks waar de uitbreiding naar is vernoemd.  Bij het opzetten van het spel leg je nu voor elk van de 5 leefgebieden scorekaartjes open. Per leefgebied zijn dit het aantal spelers +1. Als een leefgebied nu uit 5 tegels of meer bestaat mag je een van de beschikbare scorekaartjes behorend aan dat gebied nemen en een Landmark/herkenningspunt plaatsen op de tegel die je als laatste plaatste. Deze herkenningspunten voegen allerlei andere manieren toe om punten te verdienen.

Onze mening
Cascadia is een van mijn meest gespeelde spellen maar ondanks dit feit had ik nog niet het gevoel dat ik meer content verlangde. Misschien is het juist daarom dat ik erg benieuwd was naar deze uitbreiding. Waar sommige uitbreidingen grote verandering en/of vernieuwingen aan een spel toevoegen is Cascadia Landmarks vooral meer van hetzelfde. Dat klinkt misschien negatief maar doorgaans ligt mijn voorkeur 100% aan deze kant. Het zorgt namelijk dat je de uitbreiding makkelijk kan spelen met nieuwe spelers en je meer krijgt van waar je al van hield. De vraag is dan alleen of het spel er beter van wordt en/of meer herspeelbaarheid krijgt.

Dat je het spel nu met 5 of 6 kan spelen maakte mij vooraf nog wel het minst enthousiast. Ik vond Cascadia met 4 spelers namelijk niet zo leuk omdat het te lang ging duren. Dit punt zal zeker aandacht hebben gehad bij de designers omdat het regelboek een manier geeft om het spel te versnellen.  Elke speler krijgt aan het begin een persoonlijke voorraad van 5 leefgebiedtegelsgecombineerd met 5 dierfiches. Vijf keer per spel kan je na je reguliere beurt uit deze voorraad een tegel en fiche in jouw persoonlijke reservaat plaatsen. Aangezien het spel 20 beurten kent wordt het spel hiermee met een kwart versneld. Een subtiele maar fijne toevoeging is dat een aantal van de nieuwe tegels nu 3 verschillende leefgebieden bevatten. Nog steeds schat ik de kans klein dat ik Cascadia zelf met meer dan 4 ga spelen maar wie weet is voor jou deze extra stoel aan tafel zeer waardevol.

De toevoeging van nieuwe dierkaarten is gewoon super. De nieuwe manieren waarop ze je punten laten scoren zijn voldoende origineel en duidelijk omschreven.  Dat laatste is vooral erg fijn omdat de dierkaarten uit het basisspel weleens voor discussie.

De toevoeging van de Landmarks en bijbehorende scorekaarten zijn oké. Een landmark plaats je op een leefgebiedstegel en hier mag nu geen dierfiche meer liggen. Het fiche dat je in dezelfde beurt ontvangt als dat je de landmark plaatst mag je uiteraard wel ergens anders plaatsen. De reden waarom ik niet super enthousiast ben over deze module is dat de punten die je hier kan scoren niet interessant genoeg zijn om je strategie er op te bouwen.

Conclusie: De uitbreiding Landmarks geeft vooral meer van wat Cascadia al zo goed maakte. Je krijgt meer spel en meer variatie maar niet het gevoel dat de uitbreiding noodzakelijk is. Dit is een uitbreiding voor de echte fans van het spel en de mensen die zich met meer dan 4 spelers in noordwest verenigde staten willen wanen. Speel je Cascadia vooral met z’n tweeën en niet extreem vaak dan heb je naar mijn mening nog altijd voldoende aan alleen het basisspel

Reviewexemplaar