Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Works of Wonder – review

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Works of Wonder – review

Review door Tijmen

👥 1-5 (12+) ⚙️ Worker placement, take that, set collection⏳ 90 minuten

Works of Wonder is de naam van de tweede uitbreiding van Architecten van het Westelijk Koninkrijk. Bouwlieden zijn van heinde en ver gekomen om op bevel van de koning de stad met wonderlijke gebouwen nog mooier te maken.

Het uitgebreide speelbord

In deze review gaan we ervan uit dat je bekend bent met het basisspel.  

Wat is er nieuw
In de doos vinden we de 5 wonderen die worden uitgebeeld als grote houten ‘gebouwmeeples’. In het spel kunnen spelers gezamenlijk bijdragen aan de bouwkosten maar slechts een architect kan het daadwerkelijk bouwen. Nieuw zijn ook de Profiteur en de Prinses. Zij verplaatsen zich over het bord en geven bonussen als jij een werker bij hen plaatst. Bij de prinses kunnen spelers grondstoffen doneren voor de bouw van de Wonderen. Als dank word je beloond met extra invloed in de stad. Dit kan je bijhouden op het nieuwe invloedspoor dat tegen het bestaande bord wordt geschoven. Ten slotte zijn er ook nog eens 24 gebouwen, 24 leerlingen en een compleet nieuw solo-systeem toegevoegd. 

De Works of Wonder gebouwmeeples

Meeple for scale

Onze mening
Architecten begon als een relatief eenvoudig worker-placement spel. Acties waren overzichtelijk, er was een leuk take-that systeem waarbij je elkaar gevangen kon nemen en het verzamelen van grondstoffen voelde origineel aan. Nadeel was dat het bouwen aan de kathedraal verreweg de sterkste strategie was en dit maakte het spel naar verloop voorspelbaar.  Met de komst van de uitbreiding Ambachtslieden werd het spel op de schop gegooid, kwamen er meer manieren om te winnen en werd het spel vooral een stuk beter. Nu wordt er met Works of  wonder nog meer toegevoegd. Dat bleek aan het begin even doorbijten en regelboek bladeren. Het zorgt er ook voor dat je met nieuwe spelers zeker niet gelijk met alle uitbreiding kan spelen. Wij als ervaren architecten krijgen er echter rode oortjes van. Elke beurt,  elke ronde werden we enthousiaster. Er is namelijk zoveel te doen, zoveel om rekening mee te houden en er zijn zoveel heerlijke combo’s te maken.  Met de wonderen,  de Profiteur en de Prinses wordt de reset van de zwarte markt nog interessanter en zijn er weer extra consequenties aan verbonden. Het juist timen van je acties kan je een hoop punten opleveren maar natuurlijk ook schelen. Het nieuwe invloedspoor is vooral interessant omdat je er op een alternatieve manier aan de schaarse grondstoffen goud en marmer kan komen.  Het is zoals de andere onderdelen van deze uitbreiding een subtiele tweak maar het opent een poort naar een wereld aan mogelijkheden. Voor ons zit stiekem de jus in de nieuwe gebouwen en leerlingen. Hun bonussen stellen je in staat om op nieuwe manieren punten te scoren. Diep onder de indruk zijn we van Works of Wonder. Het verbindt al het nieuwe materiaal zo slim met het basisspel en maakt Architecten van het Westelijk Koninkrijk compleet. Als ik eerlijk ben was mijn grote liefde voor dit spel een beetje weggezakt. Maar dankzij deze uitbreiding heeft hij de koppositie van de trilogie over ‘Het Westelijk Koninkrijk’ heroverd. De liefde is weer volledig aangewakkerd!

Op het invloedspoor houd je op de bekende manier je score bij.