Andromeda Escape review – Dringen aan de intergalactische poort

Andromeda Escape review – Dringen aan de intergalactische poort

Review door Ton

👥 2-4 (10+) ⚙️ Area control, Abstract, Racing ⏳30-45  🏢Bad Rule Games

Het andromedastelsel staat op ontploffen. Er is nog maar één uitweg: een zwart gat in het midden van het sterrenstelsel. Breng zo veel mogelijk ruimteschepen in veiligheid, maar schiet op! Het wordt namelijk dringen aan de poort. In Andromeda Escape ga je op een spannende missie om de mensheid te redden van een zekere ondergang in een thematisch en tactisch bordspel. De gameplay gaf me een beetje het gevoel van dammen, maar dan met ruimteschepen en ook nog eens in een overvolle trein waar we met z’n allen tegelijk uit wilde stappen.

Kort speloverzicht

Elke speler krijgt om te beginnen een aantal missiekaarten en een batterij aan ruimteschepen. Deze leuke houten space-vaartuigen starten op jouw lanceerplatform en vanaf daar kun je ze inzetten op het bord.

De regels voor een speelbeurt zijn in de basis eigenlijk vrij simpel: Zet een van je schepen op de buitenste ring van het speelbord óf verplaats een van je schepen op het bord dichter naar het zwarte gat.

Kom je in het midden, dan is dat schip gered. Hiermee kunnen spelers actiekaarten verdienen die in de loop van het spel uitgespeeld moeten worden. Speel je ze niet uit dan kost dat punten. Per speelbeurt mag je één actiekaart spelen.

De actiekaarten kunnen positief of negatief zijn en leveren punten op of kosten punten.

Nu is het wel zo dat de route naar het zwarte gat helemaal dicht kan slippen. Je mag niet over elkaar heen bewegen, dus er ontstaat een vertakte file die je tactisch wil gebruiken in jouw voordeel. Als je kúnt bewegen is dat namelijk verplicht. Soms moet je een beurt overslaan en dan verdien je extra opties door de zogenoemde ‘skipbonus’. Dit is erg leuk vormgegeven in een mini-rondel aan de zijkant van het speelbord. De wisselwerking tussen zelf bewegen en de skipbonus is erg tactisch.

De missies waarmee je extra punten kunt scoren zijn uiteenlopend en deze bepalen naar mijn idee uiteindelijk de winst. Gelukkig is er in het regelboekje een overzicht met de inhoud en uitleg van alle kaarten. De speelkaarten zelf hebben namelijk alleen symbolen. Dat is vooral het eerste potje even wennen, maar na twee of drie keer spelen snap je de symbooltaal zeker.

Degene die uiteindelijk de meeste punten weet te vergaren met de missies, actiekaarten en bonussen, wint Andromeda Escape.

Het overzicht van alle kaarten in het regelboekje zul je er tijdens de eerste potjes even bij moeten houden.

Onze mening

Allereerst: het spel ziet er erg leuk uit. De houten speelfiguren en het speelbord zijn leuk vormgegeven en het hele spel ademt als het ware het thema van een ‘space escape’. Het artwork op de kaartjes vond ik weer wat vlak, maar de clean layout houdt het wel helder en doeltreffend.

Wat minder enthousiast was ik over de helderheid van sommige regels uit het regelboekje. Bad Rule Games doet grappig genoeg zijn naam een beetje eer aan door wat onheldere regels. Een voorbeeld was de regel rond het ‘Lost Ship en het Last Ship’. Er is namelijk een Lost Ship dat je pas later in het spel vrij kunt spelen. Degene die als eerste zijn Lást Schip in redding veiligheid heeft gebracht, kan een bonus verdienen, maar zonder je Lóst Ship kun je je Last Schip niet redden. Wat hier bedoeld wordt, is dat je dan de Last Ship Bonus (extra punten) niet ontvangt. Dat was wel verwarrend, maar er is op de website van Bad Rule Games inmiddels een FAQ met onder andere deze vraag te vinden.

De gameplay van Andromeda Escape is spannend en tactisch. Het spel is leuk vormgegeven en geeft een spannende speelervaring in een leuk ruimtejasje. Ik kijk uit naar mijn volgende escape uit het Andromeda stelsel.

Koop Andromeda Escape als:

  • Je van spannende, tactische spellen in ruimtethema houdt.
  • Je fan bent van spellen als: Dammen, Hive en Not Alone.

Vermijd Andromeda Escape als:

 

Reviewexemplaar

De regels rond het Last Ship en Lost Ship waren wat verwarrend.